Homeland

Äntligen hemma!
Jag har onekligen bevisat mig fruktansvärt beroende av internet eftersom jag släpat laptop o mobilt bredband över halva sverige nu. De jobbiga var ju bara att 3G-nätet typ inte fanns ute på landet (elle iaf inte comviqs) så allt gick såååååååååååååååååå långsamt. Därav orkade jag inte uppdatera bloggen förrän nu, so here it goes!

Onsdag

Så äntligen åkte vi till Visby.
Vilket jag ångrade efter några min innanför murarna pga den eviga strömmen folk.
Som sagt så var det ju Almedalsveckan och detta lockar fram alla jävla idioter, PR-folk, politiker o gamar + pressen aka fulmedia.
Det enda roliga var att SD och ND hade sina bokbord precis bredvid varandra ungefär o dom var inte direkt vänner. ND spelade även Nordman från sin bandare, vilket fick en väldigt bisarr humor att dyka upp i våra huvuden o gav oss goda skratt. Mellan deras bokbord stod ett gäng "nationalister" som säkerligen även kallar sig "nazister" och fotograferad exakt alla som gick förbi i jakt på att hitta antagonister. Dom såg verkligen ut som den typiska 90-talsbilden av hur en nazist ska se ut, förutom att dom var små små små...det är ju lättare att lura korkade tonåringar till att tro på vad som helst, kallas indoktrinering.
Vidare på vår vandring bland kullerstenar och miffon så sprang vi på Leif Pagrotsky och min första reaktion var att spontant skrika PAGGAN!!!. Varpå han vänder sig om o säger Ja?
Jag: Heeeeeeeeeeeeeej! (helt entusiastisk)
Han: hej hej...eeh...
Detta gjorde min dag. Jag har inte sett Paggan sen 2 äpplen hög och fylld med sprit-historien (som grundar sig i att han är superkort och ofta full när vi träffat honom förr....han är nog inte längre än 1,50). Varför jag inte bad om att få ta kort på oss ihop är fortfarande ett mysterium, kanske blev jag lite väl entusiastisk haha.
Sedan dök Maria Wetterstrand förbi och jag måste ändå säga att jag diggar hennes stil o sätt att vara även om jag inte tror på hennes politik.
Och jada jada, alla var ju där liksom så orka kommentera fler.
Efter att ha käkat middag, gått en stor rundtur i stan och sedan fikat så åkte jag hem för jag var helt slut. Att köra barnvagn i den stan är ju sinnes. Jag lovade dock tokiga Mary att komma in o festa åtminstone en kväll innan jag drar hem.

Torsdag

Dagen började med så fantastiskt väder! Det var som en energikick.
Så istället för att åka till Slite som planen var från början så packade vi in alla utflyktsgrejer i bilen och åkte till Fårö.
För att komma dit får man stå länge i en kö till en sorts bilfärja som går mellan Fårösund och Fårö, men det var det värt.
Vi åkte till Ekeviken och jag badade för första gången i år. Mysig lång sandstrand med långgrund sandbotten o klart vatten...underbart. Jag har aningen småfobi för att bada bland alger så detta passade ju mig perfekt.
Fårö är ju inte särskilt stort men mysigt och vi åkte runt ungefär halva ön för att beskåda omgivningen.
Men det måste vara havsluften för efter några timmar är man helt slut igen.
Så återigen åkte vi hem till en lugn hemmakväll och detta har faktiskt passat mig rätt bra.
Eftersom barnet har börjat sova hyfsat hela nätter så har jag kunnat börja ta igen lite sömn, fast det lär ju dröja innan den balansen är jämnare....

Fredag
Attans regnoväder!
Efter att ha tvättat kläder och hängt upp dom utomhus så dröjde det inte länge förrän regnet kom. Of course.
Fast vi lämnade skiten och åkte till Lummelundagrottorna.
En guidad tur tar ungefär 30 min och är hyfsat intressant. Däremot har de något som kallas Grottäventyr där man får vada i underjordiska bäckar, genom trånga utrymme inne i berget med en några vana äventyrsguider och en uppblåsbar jolle. Detta tar ca 3 timmar o verkar rätt fräckt. Däremot hade jag inte tid för det denna gången. O så kostar de en liten slant förstås.
Det var 19 år sen vi var där senast o jag kan förstå att det var mycket häftigare att gå ner i grottorna då än nu.
Eftersom det regnade rätt massivt så fanns inte så mycket utflyktsmöjligheter, men under ett uppehåll så åkte vi vidare till Högklint. Underbar utsikt eftersom det stupar rakt ner. Det är väl det närmsta man kan komma "berg" på den ön.
Sen åkte vi runt på landsbygden lite innan vi åkte tillbaks till stugan. På kvällen åkte vi in till Slite och åt pizza på den lokala krogen. De hade nog även gotlands största pizzor för de jäste över en bra bit från tallriken...

Lördag
Trött trött trött...
Mamma och lillebror åkte iväg och kollade på stångaspelen medan jag o Noah tog det väldigt lugnt.
Medveten om att det snart är dags att åka tillbaks till vardagen gjorde att humöret sänktes en aning, så jag hörde av mig till tokiga Mary för att förvisso mig om att det var fest ikväll.
Och hon gjorde mig inte besviken.
Så senare på eftermiddagen tog jag bussen in till Visby för att visa var skåpet ska stå. (haha)
Det var fint väder så vi hängde i Almedalen och chillade med öl o musik. En gammal polare som jag inte träffat på ett antal år dök upp. Det visade sig att han o hans tjej vilken dag som helst ska bli föräldrar, så de har bosatt sig på ön med sina hundar...väldigt trevligt återseende, så de blev ju lite prat om gamla minnen.
Vi partypeople drog sedan vidare o funderade på om klubb var vår grej men när inträdet var 150 kr (!!!) o klientelet var brackor så var det verkligen big no no. Istället satte vi oss på en krog som liknade Kellys, fast lite mer fancy.
På vägen till detta ställe hade en hel del okvädesord slängts iväg till diverse folk, jag får väl ta på mig att jag var värst. Haha. Men vi höll oss hyfsat städade iaf.
I entrén till krogens gård hade de vakter som självfallet kollade leg (jag undrar när de ska sluta tro att jag är 17) och varje gång en ny beställning skulle göras i baren så fick jag visa leg igen! WTF!
Efter 4e gången så var det bara humor så jag började skratta åt det istället.
Diverse småsaker som var lite galna väljer jag att inte skriva om, det blir lite för utmålande...haha.
Men i de stora hela var det en schysst kväll och det var rätt skönt att ta nattbussen hem.

Söndag
Hemresa.
3 etapper och ca 12 timmar allt som allt (från dörr till dörr).
Först packa o städa stugan, sen åka o stå i kön till färjan. Vänta på bussen till Växjö i Oskarshamn.
I Växjö gjordes en snabbvisit till Tjabo med frau o bebis innan det var dags att hoppa på tåget till Gbg.
Tur att man har snälla vänner som möter en på centralen, för vid det laget var jag helt slut och hade alldeles för mycket saker att bära + Noah.
Nästa gång får det bli bil och enbart bil.
Det var ändå en lättnad att vara hemma igen och sova i sin egen säng.
Men jävlar vilken skön semester jag har haft!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0