Drama vid familjebordet

Tänk vad som kan hända när man äter middag.
Idag var det nära att jag typ kolade av...eller vad man nu ska använda för uttryck.

Det var middag hos familjen GAIS och det serverades pasta med scampisås.
I såsen var det stora räkor med stjärtskalet kvar och en sådan liten bit med skal fastnade på något sätt i halsen på mig.
Katastrof.
Först tog ju ingen mig på allvar, självfallet kan man sätta i halsen utan att det är någon fara.
Men paniken växte i mig när jag insåg att biten satt fast!
Hur jag än hostade så kom den varken upp eller ner och jag kunde inte andas.
Det började flimra framför ögonen och jag hörde de andra liksom på avstånd.
Då helt plötsligt hörde jag ett högt knak.
Och sen satt jag där på min stol o kippade efter andan, helt yr och ont i bröstet.

Mamma GAIS hade gjort Heimlich-manövern på mig. Två gånger. Och typ slagit till mig i bröstet (elle nått sånt), innan den jävla räkbiten släppte.
Jag kan nog lugnt säga att alla runt matbordet var i någon form av chock.
Förutom pappa GAIS som lugnt sa:
-Ja, du lät i alla fall rätt rolig under tiden...
Det värsta var ändå att mina läppar hade blivit blå under tiden o jag kvävdes på riktigt.
Så nog blev jag rädd på riktigt.
Tänk om det hade hänt när man var ensam hemma...man kan ju inte direkt göra heimlich-manövern på sig själv, eller? Jag är inte fullt så stark direkt.
Haha.

Hädanefter ska jag fan inte äta fast föda när jag är själv.
Basta!

Kommentarer
Postat av: Gustav

man kan häva sig över en stol eller kant och så man trycker kroppen på samma punkt som i en Heimlich-manövern.

2008-07-02 @ 17:51:46
Postat av: manda

jag har hört talas om detta, men de verkar ju änna livsfarligt. hehe.

2008-07-02 @ 18:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0