Influensavaccin...

Idag var det så dags för den årliga sprutan med influensavaccin som företaget bjuder på.
(Antagligen för att vi inte ska bli sjuka under julen eller eventuellt smitta ner våra färskvaror)

Syster Ebba från Previa kommer hit 1-2 gånger om året och undersöker oss, om man inte får remisser till hennes klinik.
Jag ifrågasätter hennes kompetens.
Detta är sjuksköterskan som är känd för sina helt personliga uttalanden inom sina yrkesmässiga undersökningar.

Ta t.ex. som när vi, som blev fast anställda sist, var på den obligatoriska hälsoundersökningen inför anställningen. I en sådan ingår för övrigt allt från viktkontroll, drogtester, hörsel - & syntester, blodvärdeskontroller & kolesterolvärden....ja, allt. + en obligatorisk pratstund där hon utvärderar en utifrån de tester hon kan se resultaten direkt.
Vid detta samtal ställer hon frågor om ens liv, ens framtidsplaner osv.
Till Vincenzo sa hon att han borde sluta äta tonfisk för att han skulle tänka på de stackars delfinerna, Pernilla försökte hon pusha på att bli ergonomiombud för att det skulle motivera henne mer och till mig sa hon att det var tur att jag inte var gravid för då hade hon inte kunnat godkänna mig till företaget.

(Vid den tiden hade jag en fast relation och planer på familj fanns väl kanske lite ute i luften, men var hon fick det där ifrån var ju mer än man kunde förstå)


Som föreståeligt för de som känner mig så rent ut sagt kokade jag av ilska mot denna människa och var asarg när jag gick därifrån.
Och därav blev det ju lite tjafs mellan henna och mig. Så jag visste att hon skulle bitcha sig när jag skulle ta sprutan.

Vaccinering under graviditeten rekommenderas inte, dock finns det undantag.
Det är inte farligt att få influensavaccin efter 16e veckan och det rekommenderas faktiskt i vissa länder (och helt o hållet i USA) om man är i slutskedet av sin graviditet under de kritiska perioderna, dvs. december-januari.
Vilket överensstämmer med min graviditet.
Inför detta hade jag även konsulterat min barnmorska, som letade upp total information och rekommenderade mig att ta den.

Så syster Ebba fick ge sig, för hon nekade först men jag debatterade ner henne och fick såklart som jag ville.
Vad ska hon säga? Hon är ju knappast i närheten av kompetens inom området, hon har bara fått tillsagt till sig att gravida kvinnor inte ska vaccinera sig. Antagligen har hon inte ens fått någon motivering bakom detta så de var därför hon blev tyst.

Jag avskyr henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0